Klemetsrud skole og AKS er stengt til og med 26. april

Informasjon om den planlagte gjenåpningen 27. april

Vi som jobber på skole og AKS gleder oss til å få de yngste elevene tilbake på skolen. Barna gleder seg sikkert til å se medelever og lærere igjen. Kanskje noen foresatte ser frem til litt mindre hektiske hjemmekontordager. Samtidig er det mange spørsmål og en del uro knyttet til at mange barn og voksne skal samles igjen. Utdanningsetatens administrasjon jobber nå hardt for å se på alle de ulike aspektene ved gjenåpning. Mandag 20. april kommer den nasjonale veilederen, som gir oss et bedre grunnlag for å planlegge gjenåpningen.

Endring fra og med 13. april når det gjelder barn av foreldre med yrker som ivaretar kritiske samfunnsfunksjoner

Her er sist oppdaterte informasjon når det gjelder hvilke barn som kan komme på skolen: https://aktuelt.osloskolen.no/felles-nyhetsliste/lurer-du-pa-hvilke-barn-som-kan-komme-pa-skolen/ Fra og med 13. april regnes også ansatte i barnehager og de som jobber med de yngste elevene i skolen som viktig personell i håndteringen av koronakrisen. Personell i disse virksomhetene kan, på linje med de yrkesgrupper som tidligere har vært omfattet av dette, få tilbud fra barnehage og skole om tilsyn for sine barn. Disse barna kan møte på skolen hver dag i perioden skolen er stengt. Skole og AKS vil sørge for at de aktuelle barna får et daglig tilbud fra kl. 07.30-17.00 om det er behov for det. Fra nå av er det også slik at det er tilstrekkelig at en av de foresatte arbeider i kritisk samfunnsfunksjon for å få tilbud. Der barnet ikke bor sammen med begge foresatte, men hvor den ene foresatte er i samfunnskritisk funksjon kan det også gis tilbud om plass. Tilbudet gjelder ikke dersom noen i husstanden er pålagt hjemmekarantene. Foresatte som mener at de har barn som kan få dette tilbudet, må ta kontakt med skolen. Eleven kan ikke møte på skolen før rektor har samtykket til oppmøte. Skolen skal gjøre en konkret vurdering. Et tungtveiende hensyn må alltid være å sikre at færrest mulig barn kommer på skolen for å beskytte de barna som er helt avhengig av skoletilbudet. Dersom mange barn kommer på skolen vil dette kunne bidra til økt smitte i befolkningen. Foresatte som har elever som ikke får tilbud, men likevel har behov for avlastning, må ta kontakt med sin bydel. Det er veldig viktig at skolen alltid får beskjed om hvilke barn som kommer til å møte opp på skolen, og i hvilket tidsrom det gjelder. Barn som er syke, forkjølet eller lignende skal ikke under noen omstendighet møte på skolen. Skole og AKS er i utgangspunktet stengt for elever. Samtidig er skolene pålagt å forsøke å begrense bemanningen til det som strengt tatt er nødvendig. Skole og AKS sine pedagogisk ansatte vil bli satt i et slags vaktsystem der vi bemanner i tråd med det antall elever som kommer til skolen daglig.

Opplæring i perioden skolen er stengt

Skolen vil etter beste evne ivareta opplæring ved hjelp av fjernundervisningsløsninger. Undervisning hjemme kan i liten grad erstatte det å ha en lærer på skolen, og ikke minst det å lære sammen med andre skolebarn. Tiden vi er inne i betegnes som en krisetid. I tiden fremover handler det om å gjøre det beste ut av dagene med hjemmeundervisning.  Lærerne på de ulike klassetrinnene planlegger hjemmeopplæringen, og kommuniserer med elever og foresatte rundt dette daglig i perioden skolen er stengt. Det er laget noen tips til foresatte rundt det å legge tilrette for hjemmeskole. Tipsene ligger her. For de få barna som kan møte på skolen vil selve skoledagen vare fra kl. 08.30-13.00. To av skolens pedagogisk ansatte vil ivareta de aktuelle barna i dette tidsrommet. Fra 07.30-08.30 og fra 13.00-17.00 er det personalet på AKS som rullerer på å være sammen med barna.

Praktisk informasjon til foresatte og ansatte

Denne lenken oppdateres jevnlig og kan være nyttig å følge med på for både foresatte og ansatte: https://aktuelt.osloskolen.no/felles-nyhetsliste/svar-pa-viktige-sporsmal/

Bruk av skolegården i skoletid og fritid

Skolene har tidligere fått beskjed om at man skal forhindre at større grupper samlet seg i skolegården. Beskjeden fra myndigehetene til skolene nå er enda tydeligere: Det skal ikke være andre barn i skolegården i skoletiden enn de som får tilsyn på skolen. Myndighetene har skjerpet anbefalingene om avstand. Nå bør det ikke være mer enn fem personer sammen i gruppe, og folk bør ha minst to meters avstand. Dette gjelder ikke om personene som er sammen tilhører samme husstand. Disse skjerpede anbefalingene får også konsekvenser for bruk av skolegården i fritiden. Hele pressemeldingen fra Regjeringen ligger her: : https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/tiltakene-mot-koronavirus-viderefores/id2694682/

Besøksgrupper frarådes

Det er ikke tilrådelig at venner samles hos hverandre i større omfang eller at det lages leke - eller besøksgrupper. Skolens anbefaling er at barna i så stor grad som mulig holder seg hjemme med familien. Om grupper av barn samles eller oppsøker hverandre unødig, er det en risiko for at man utsetter seg selv, ens nærmeste og de man besøker for potensiell smitte.

Informasjon på ulike språk

Denne lenken kan være til god hjelp når det gjelder koronainformasjon på ulike språk:

Det er også laget et koronarelatert informasjonsskriv på seks ulike språk: Arabisk, engelsk, polsk, spansk, tyrkisk og urdu.