Hovedseksjon

Slik organiserer Klemetsrud skole gjenåpningen for elever på 5. til 7. trinn

Klemetsrud skole gjenåpner for 1.-4.trinn mandag 27.april

Anbefalinger og råd i den oppdaterte veilederen fra Utdanningsdirektoratet om smittvern for 1. til 7. trinn, samt noen presiseringer fra Utdanningsetaten i Oslo danner grunnlaget for den måten vi planlegger å organisere gjenåpningen. Veilederen trekker frem tre grunnpilarer for å bremse smittespredning:

- Syke personer skal ikke være på skole eller AKS

- God hygiene

- Redusert kontakt mellom personer

 

Film for elever om gjenåpning - https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/sikkerhet-og-beredskap/informasjon-om-koronaviruset/smittevernveileder/filmer/

 

Grupper av elever

Begrepet kohorter handler om at man i størst mulig grad legger til rette for at faste grupper av elever (helst på maksimalt 15 i antall for 1. til 4. trinn og 20 for 5. til 7. trinn) er i faste rom sammen med faste voksne. 1. trinn er delt opp i to kohorter. 7. trinn er delt opp i fire. På de øvrige trinnene er det de ulike klassene som utgjør kohortene. I de aller fleste kohortene er kontaktlæreren en av de to voksne som er tilknyttet gruppen.

 

Skoledagen

Skoledagen vil vare fra 08.30 til 13.00 for 1. og 3. trinn og fra 08.45 til 13.15 for 2. og 4. trinn. Elevene på 5. til 7. trinn vil også ha skoledag fra 08.30 til 13.00. I utgangspunktet sier veilederen og presiseringer fra Utdanningsetaten at man skal forsøke å ta hensyn til den opprinnelige fordelingen av fag og timer. Samtidig åpnes det for at skolen, begrunnet med det å skape muligheter for godt smittevern og godt renhold, kan gjøre justeringer rundt fag og lengden på dagen. Lærerne i de ulike kohortene kommer til å legge opp til en tverrfaglig skoledag, der deler av undervisningen og læringen kan legges utendørs. Undervisning i kroppsøving planlegges utendørs, musikkundervisning uten blåseinstrumenter og eventuell undervisning i mat og helse uten matlaging og bruk av kjøkken.

 

Ulik undervisning ulike ukedager

5. trinn har undervisning på skolen mandag, onsdag og fredag, uteskole på tirsdag og hjemmeskole på torsdag. 6. trinn har undervisning på skolen tirsdag, onsdag og torsdag, hjemmeskole på mandag og uteskole på fredag. 7. trinn har undervisning på skolen mandag (ikke 11. mai) og tirsdag, hjemmeskole på onsdag og uteskole torsdag og fredag.

 

Morgen og ettermiddag på AKS

AKS vil holde åpent om morgenen fra 07.30 til 08.30 og fra 13.00 til 15.30. Åpningstiden om ettermiddagen på AKS er kortet ned, også begrunnet med å skape muligheter for godt smittevern og godt renhold. For de foresatte som har behov for at barn er på AKS frem til kl. 17, vil AKS finne løsninger for disse. AKS vil sørge for at elevgruppene fra skoledagen blir de samme på AKS, og vil også legge opp sin virksomhet i tråd med retningslinjer knyttet til kohortene. AKS vil legge opp til at så mye aktivitet som mulig drives utendørs. Ved dårlig vær vil de kunne ta i bruk lokaler på skolen, men sørge for renhold der etterpå.

 

Barna må ha med matpakke og drikkeflaske på skole og AKS

Retningslinjene sier at AKS ikke kan legge opp til noen form for matservering. Barna må derfor ha med seg matpakke og drikkeflaske også til AKS. På skolen tar elevene med seg matpakke som vanlig. Melkeordningen starter opp igjen for de som har bestilt melk.

 

Overgangen fra skole til AKS

De ansatte på AKS er også knyttet til faste kohorter. Ved skoledagens slutt kommer de ansatte fra AKS ned på skolen for å hente sin kohort. Dette vil redusere risikoen for kaotiske tilstander og antall kontaktpunkter i overgangen mellom skole og AKS.

 

Friminutt og pauser

For å ivareta retningslinjer for god avstand og redusert kontakt mellom personer, vil ikke alle elevene ha friminutt samtidig. Det er satt opp en plan for hvordan friminuttene organiseres. Med denne organiseringen blir det færre elever ute av gangen, og lettere for de voksne som er ute å hjelpe elevene med å holde minst 1 meters avstand fra hverandre mens de er ute.

 

Oppstilling og garderober

Vi må sørge for at ikke altfor mange elever skal gå inn i garderoben samtidig. Vaktmesteren har laget merker i asfalten ved de ulike inngangene, med 1 meters mellomrom, som hver elev kan stå på. Oppstillingen på merkene vil være til hjelp for å få en strukturert inngang til garderobene.

 

Smittevern i kohorten

Som nevnt er god hygiene en av grunnpilarene for en trygg gjenåpning av skole og AKS. Håndvask med lunkent vann og flytende såpe er en effektiv måte å forbygge smitte. Renholderne vil sørge for at det alltid er rikelig med såpe og tørkepapir i kohortene. Elever og ansatte skal vaske hendene hyppig og grundig i minst 20 sekunder. Det brukes papirhåndklær til tørking av hendene. Det er laget plakater med instruksjon for god håndvask, som lærerne vil bruke når de lærer opp elevene i å vaske hendene på en hensiktsmessig måte.

 

Elever og ansatte skal vaske hender:

- Før man drar hjemme fra og når man kommer hjem

- Når man kommer til skole og AKS

- Etter hosting eller nysing

- Etter toalettbesøk

- Før og etter måltider

- Etter friminutt eller utendørsaktivitet

- Ved synlig skitne hender

 

Skolen har rikelig med håndsprit. Dette er i utgangspunktet tenkt brukt dersom en kohort ikke har egen vask tilknyttet sitt rom, eller på steder der det ikke er mulig å vaske hender (for eksempel i garderober). Det vil bli kjøpt inn våtservietter som kan brukes ved behov i friminutt eller uteaktivitet. Vi har også bestilt noen munnbind. Disse brukes bare dersom det oppstår situasjoner der elever blir syke i løpet av dagen, og ansatte må oppholde seg sammen med disse elevene til de blir hentet.

 

Hosting og nysing i albukroken er et annet viktig smitteverntiltak som elevene må få opplæring i. Det er også bestilt inn massevis av Kleenex, som vil være lett tilgjengelig for elever å ansatte.

 

Renhold i kohorten

Renholderne våre har satt seg grundig inn i retningslinjene for hvordan sikre ekstra godt renhold. De vil, med sin organisering av dagen, uten større utfordringer kunne ivareta renholdet både på skole og AKS. Elevene skal vaske over sin egen pult daglig. Til dette er det kjøpt inn sprayflasker med rengjøringsmiddel til hver kohort. Læreren tar en runde og sprayer på hver pult. Elevene tar et ark med tørkepapir og tørker av pulten.

 

Bruk av utstyr i kohorten

Lærerne i hver kohort har et bevisst forhold til hvilket utstyr som brukes der. Leker, nettbrett og PC-er er eksempler på utstyr som må tørkes av daglig om det deles mellom kohortene. En del av planleggingen de ansatte gjør før åpningen, vil handle om å sikre at kohorten har det utstyr den trenger, slik at det i minst mulig grad er behov for å dele mellom kohortene. Skolen har rikelig med blyanter, viskelær og fargeblyanter. Skole og AKS er også anbefalt å redusere mengden lekeutstyr i kohorten for å gjøre renhold gjennomførbart.

 

For øvrig sier veilederen blant annet:

- Skolebøker kan fraktes mellom hjem og skole, men ikke deles mellom elever

- Leker skal ikke tas med hjemmefra

- Klassebamser må i karantene

 

God avstand mellom personer

Elevene har et behov for nærhet og omsorg. Dette trengs å ivaretas. Ansatte skal vaske hender etter kos og trøsting. Håndhilsing, klemming og unødvendig fysisk kontakt unngås i den grad det er mulig. Pultene i klasserommene plasseres med en meters avstand mellom hverandre. Utover dette er det gjennom organsieringen i kohorter på skole og AKS at vi reduserer kontakten mellom personer i størst mulig grad.

 

Elever og ansatte skal komme på skole og AKS:

- Når de ikke har symptomer på sykdom.

- Ved gjennomgått luftveisinfeksjon kan barn og ansatte komme tilbake etter at de har vært symptomfrie i ett døgn.

- Hvis en i husstanden har symptomer på luftveisinfeksjon, men ikke bekreftet covid-19, skal eleven og den ansatte møte i skole og AKS som normalt.

- Elever med typiske symptomer på pollenallergi kan møte på skole og AKS.

- Yngre barn med rennende nese uten andre symptomer kan komme på skole og AKS såfremt barnet ikke har feber og ellers er friskt.

 

Elever og ansatte skal ikke møte på skole og AKS:

- Elever og ansatte skal selv med milde luftveissymptomer og sykdomsfølelse ikke møte på skole og AKS. De skal holde seg hjemme til de har vært symptomfrie i ett døgn.

- Elever og ansatte som har bekreftet covid-19 skal være i islolasjon.

- Elever og ansatte som er nærkontakter eller husstandsmedlemmer med en person med bekreftet covid-19 skal være i karantene.

 

Foresatte som har luftveissymptomer, er i karantene eller isolasjon skal ikke møte på skole og AKS, og må finne andre løsninger for følging og henting av barna.

 

Når sykdom oppstår på skole og AKS

Det er viktig at elever som får symptomer på luftveisinfeksjon, går hjem (etter varsling til foresatte) eller blir hentet så fort det lar seg gjøre. Syke elever bør ikke ta offentlig transport. Eleven som må hentes, må da vente på et eget rom sammen med en ansatt eller ute der det ikke er andre barn. Om mulig bør den ansatte holde to meters avstand, men det må gjøres en avveining i forhold til elevens alder og behov for omsorg. Hvis det ikke er mulig å holde to meters avstand, og eleven er komfortabel med det, bør eleven ta på munnbind for å redusere smittespredning til andre. Hvis ikke eleven vil ha på munnbind, bør den voksne ta på munnbind hvis ikke to meters avstand kan overholdes. Ved behov for toalett skal dette ikke brukes av andre før det er rengjort. Den som passer eleven, må vaske hender etter å ha vært sammen med eleven. I etterkant rengjøres rom, toalett og andre områder der eleven har oppholdt seg med vanlige rengjøringsmidler.

 

Elever og ansatte som ikke kan møte opp på skole og AKS

Noen barn, ansatte og foresatte må det tas ekstra hensyn til når det gjelder risiko for enten å møte på skole og AKS selv, eller sende barna sine dit. Det gjelder for eksempel elever og ansatte med visse kroniske sydommer, og dersom noen av elevenes familiemedlemmer er i risikogruppen.

Barn og unge har så langt ikke vist å ha risiko for alvorlig forløp av covid-19. Kunnskaps-grunnlaget er imidlertid begrenset, og som et føre-var-prinsipp for å minske smitterisiko kan det derfor være enkelte barn som skal rådes til å unngå oppmøte på skolen. Norsk barnelegeforening har i samråd med Folkehelseinstituttet utarbeidet en oversikt over ulike diagnoser hos barn og unge og om det eventuelt skal tas spesielle hensyn. Norsk barnelegeforening mener at de aller fleste barn med kroniske sykdommer kan og bør gå i barnehage og skole.

 

Barn og unge som har kroniske sykdommer eller tilstander, men som kan møte på skolen som vanlig, gjelder blant annet:

- Barn og unge med diabetes

- Barn og unge med velkontrollert astma

- Barn og unge med allergi

- Barn og unge med epilepsi

- Barn og unge med hjertefeil uten hjertesvikt

- Barn og unge med autoimmune sykdommer som bruker immundempende behandling og har stabil sykdom

- Tidligere premature barn uten betydelig lungesykdom

 

Barn og unge som har kroniske sykdommer, men hvor det individuelt kan vurderes om det er grunnlag for at barnet skal holdes hjemme og få tilrettelagt undervisning fra skolen er listet nedenfor. Skolen og foresatte bør ha en dialog om det er mulig å tilrettelegge slik at disse

elevene likevel kan møte som vanlig på skolen. Hvis tilrettelegging ikke er mulig for vanlig undervisning, kan man tilstrebe å tilrettelegge for deltakelse i deler av skoledagen, for eksempel i små grupper (2–3 elever) eller ved utendørsaktiviteter. I vurderingen av hvordan opplæringen og tilretteleggingen kan gjennomføres, skal det legges stor vekt på hensynet til elevens beste. For eksempel vil det være avgjørende at fordelene ved å motta tilrettelagt opplæring hjemme veier opp for ulempene disse barna får ved å miste viktig sosial og faglig utvikling. De sykdommene dette gjelder er:

- Barn og unge som er organtransplanterte (første tid etter transplantasjon)

- Barn og unge som er benmargstransplanterte siste 12 måneder

- Barn og unge som er i aktiv kreftbehandling

- Barn og unge med alvorlig hjertesykdom

- Barn og unge med alvorlig lungesykdom eller betydelig redusert lungekapasitet

- Barn og unge med diagnostisert alvorlig, medfødt sykdom i immunforsvaret i ustabil fase som gjør dem særlig utsatt for alvorlige luftveisinfeksjoner

- Barn og unge på immundempende medisin og aktiv kronisk sykdom

- Det kan gjelde enkelte andre barn med alvorlige diagnoser som ikke er nevnt her. I slike tilfeller må behov for tilrettelagt undervisning avklares med behandlende barnelege

 

Hvilke diagnoser som inngår i listen ovenfor er nærmere spesifisert på nettsidene til Norsk barnelegeforening. Listen er også formidlet til Norsk forening for allmennmedisin. Som hovedregel er det ikke grunnlag for at søsken til disse barna skal holdes hjemme. Et viktig unntak er søsken som skal være benmargsdonor for husstandsmedlemmer (siste 28 dager før donasjon).

 

Foresatte

Foresatte som er i risikogruppe kan kontakte egen lege for å vurdere behov for til rette-legging av skoletilbudet eller hjemmeundervisning for å begrense smitterisiko til hjemmet. For elever med foresatte (andre i husholdningen) i risikogruppe, bør det opprettes dialog mellom skole og foresatte om det er mulig å tilrettelegge slik at disse elevene likevel kan møte som vanlig på skolen. I slike tilfeller bør også hensynet til barnets beste tillegges stor vekt. Hvis tilrettelegging ikke er mulig for vanlig undervisning, kan man tilstrebe å tilrettelegge for deltakelse i deler av skoledagen, for eksempel i små grupper (2–3 elever) eller ved utendørsaktiviteter.

 

Vi er klare for oppstart

De ansatte på Klemetsrud skole har etter beste evne forsøkt å planlegge gjenåpningen i tråd med de råd og retningslinjer vi har fått fra Utdanningsdirektoratet og Utdanningsetaten. Det var veldig fint å få elevene på 1. til 4. trinn tilbake 27. april. Nå er vi klare for å ta imot elevene på 5. til 7. trinn, og det gleder vi oss skikkelig til. Det kan hende vi må justere organiseringen underveis. Råd og innspill fra foresatte mottas med takk. Øverst på hjemmesiden ligger det mer informasjon om gjenåpningen. Der finner man blant annet Utdanningsdirektoratets veileder i sin helhet.