Mål for skolens KLEM arbeid:
Å skape trygghet, trivsel og godt læringsmiljø gjennom kontinuerlig fokus på forebyggende arbeid på klassenivå og skolenivå.
Det innebærer:
- At skolens ledelse tar ansvar for at det arbeides grundig og systematisk med trivsels-og trygghetsfremmende tiltak på alle nivå i skolesamfunnet.
- At klasseledelse preges av relasjonsbygging, gjensidig respekt, god undervisning og veiledning i tråd med "Klassens felles ferdigheter".
- At elever opplever trygge friminutt i et sosialt fellesskap.
- At alle voksne i skolesamfunnet har en felles forståelse og en felles håndheving av regler og rutiner.
- At arbeidet med sosial kompetanse står på timeplanen ukentlig på alle trinn.
- At det settes av tid til drøftinger og oppfølging på alle nivåer gjennom skoleåret.
- (ledergruppa, trinnteam, storteamtid, fellestid, elevrådet, plangruppa, foreldremøter, FAU)
- At skolen legger til rette for et tett samarbeid mellom hjem og skole.
Ledelsen:
- Utarbeider og følger opp skolens strategiske plan
- Tett oppfølging av resultater (statlige prøver, nasjonale prøver, Osloprøver, elevundersøkelsen)
- Observerer undervisning på alle trinn gjennom skoleåret.
- Faste møter med trinnlærerne. Fokus på å analysere klassemiljøet og drøfte behov for tiltak og støtte faglig og sosialt.
Hjem–samarbeid samarbeid:
- Skolen ønsker en tett kontakt med foresatte til beste for den enkelte elev og til beste for klassen og skolen som helhet.
- Det er utarbeidet et årshjul for samarbeid hjem-skole på klassenivå.
- Skolen har utarbeidet et "Forventningsskriv til foresatte" og et "Forventningsskriv til FAU og foreldrekontakter".
- Skolen har klare rutiner og planer for oppfølging av negativ adferd.
I alle klasserom henger plakater med 10 kjennetegn for godt læringsmiljø. Dette er punkter som man øver på og snakker om i de ulike gruppene. Vi kaller disse punktene for "Klassens kollektive ferdigheter".
Lærer først i klasserommet:
- Rolig inn i klasserommet og hilse
- Plan for timen på tavla/ mål for uka ved tavla
- Komme raskt i gang
- Klassen kan arbeide konsentrert med oppgaver
- Gode overganger mellom ulike aktiviteter
- God avslutning av timen- og orden i klasserommet før utmarsj
- Språk: Respekt og omtanke
- Ingen mobbing, ekskludering eller plaging
- Humor og varme
Trivselsarrangementer på Klemetsrud skole:
- Hvert trinn har ansvar for en fellessamling i løpet av skoleåret.
- Elevrådet arrangerer trivselstiltak i friminuttene med jevne mellomrom (selger kaker, aktiviteter i gymsalen m.m)
- Talentshow i mars.
- Aktivitetsdager høst, vinter og vår.