KLEM - kunnskap, læring, empati, mestring

Mål for skolens KLEM arbeid:

Å skape trygghet, trivsel og godt læringsmiljø gjennom kontinuerlig fokus på forebyggende arbeid på klassenivå og skolenivå.

Det innebærer:

• At skolens ledelse tar ansvar for at det arbeides grundig og systematisk med trivsels-og trygghetsfremmende tiltak på alle nivå i skolesamfunnet.
  • At klasseledelse preges av relasjonsbygging, gjensidig respekt, god undervisning og veiledning i tråd med "Klassens felles ferdigheter".
  • At elever opplever trygge friminutt i et sosialt fellesskap.
  • At alle voksne i skolesamfunnet har en felles forståelse og en felles håndheving av regler og rutiner.
  • At arbeidet med sosial kompetanse står på timeplanen ukentlig på alle trinn.
  • At det settes av tid til drøftinger og oppfølging på alle nivåer gjennom skoleåret.
  • (ledergruppa, trinnteam, storteamtid, fellestid, elevrådet, plangruppa, foreldremøter, FAU)
  • At skolen legger til rette for et tett samarbeid mellom hjem og skole.

Ledelsen:

• Utarbeider og følger opp skolens strategiske plan
  • Tett oppfølging av resultater (statlige prøver, nasjonale prøver, Osloprøver, elevundersøkelsen)
  • Observerer undervisning på alle trinn gjennom skoleåret.
  • Faste møter med trinnlærerne. Fokus på å analysere klassemiljøet og drøfte behov for tiltak og støtte faglig og sosialt.

Hjem–samarbeid samarbeid:

• Skolen ønsker en tett kontakt med foresatte til beste for den enkelte elev og til beste for klassen og skolen som helhet.
  • Det er utarbeidet et årshjul for samarbeid hjem-skole på klassenivå.
  • Skolen har utarbeidet et "Forventningsskriv til foresatte" og et "Forventningsskriv til FAU og foreldrekontakter".
  • Skolen har klare rutiner og planer for oppfølging av negativ adferd.

I alle klasserom henger plakater med 10 kjennetegn for godt læringsmiljø. Dette er punkter som man øver på og snakker om i de ulike gruppene. Vi kaller disse punktene for "Klassens kollektive ferdigheter".

Lærer først i klasserommet:

• Rolig inn i klasserommet og hilse
  • Plan for timen på tavla/ mål for uka ved tavla
  • Komme raskt i gang
  • Klassen kan arbeide konsentrert med oppgaver
  • Gode overganger mellom ulike aktiviteter
  • God avslutning av timen- og orden i klasserommet før utmarsj
  • Språk: Respekt og omtanke
  • Ingen mobbing, ekskludering eller plaging
  • Humor og varme

Trivselsarrangementer på Klemetsrud skole:

• Hvert trinn har ansvar for en fellessamling i løpet av skoleåret.
  • Elevrådet arrangerer trivselstiltak i friminuttene med jevne mellomrom (selger kaker, aktiviteter i gymsalen m.m)
  • Talentshow i mars.
  • Aktivitetsdager høst, vinter og vår.